Artikel und Papers

Besser Leben im Flow - Zeitungsartikel von Dr. Philip Streit

Im Jahr 1998 steht die Welt der Psychologie Kopf. Martin Seligman, Professor an der Universität Pennsylvania, verkündet bei seiner Antrittsrede als Präsident der weltgrößten Psychologenvereinigung (APA), dass die Psychologie von einer Wissenschaft der Gesundheit zu einer der Krankheit verkommen sei. So wichtig es auch sei, Störungsbilder zu beschreiben und Therapien zur Minderung von Leid zu entwickeln, so sei es doch hoch an der Zeit, dass die Psychologie sich endlich mit dem beschäftige, was es Menschen ermögliche, aufzublühen und sich ihrer Stärken bewusst zu werden. Ein Aufschrei war die Folge. Wie kann er nur? „Hätte ich nicht Seligman geheißen, sie hätten mich wahrscheinlich exkommuniziert und in das Reich der Esoterik abgedrängt“, erzählt mir der Forscher bei seinem ersten Besuch in Österreich 2009. Gemeinsam mit drei Mitstreitern hebt er die Positive Psychologie aus der Taufe. Glück ist lehr- und erlernbar, so die Botschaft. Glücklichsein hänge, so die anfängliche Theorie, zu circa 40 Prozent von der Genetik ab, zu 20 Prozent von Umweltbedingungen und zu 40 Prozent vom eigenen Willen. Psychologen machen sich daran, Übungen zu entwickeln, die authentisches Glück ermöglichen sollen. In seinem Buch „Der Glücksfaktor“ beschreibt Seligman drei elementare Bestandteile von Lebenszufriedenheit, die er mit authentischem Glück gleichsetzt: positive Emotionen sowie ein engagiertes und sinnvolles Leben. Die Kritik an diesem Modell ließ nicht auf sich warten. „Happyologie“ sei das Ganze, unreflektierte Positivität, Herbeireden von Glückszuständen, die nicht möglich seien, tönt es von Kritikern wie Barbara Ehrenreich. Wie man das Ganze überhaupt Positive Psychologie nenne könne, da die Psychologie doch eine wertfreie Wissenschaft sei, hört man aus so manchen Lehrgängen.

Die Macht der Positivität - Dr. Philip Streit, Mag. Michael Wohlkönig

Positive Interventionen steigern das Wohlbefinden und wirken antidepressiv. Das mittlerweile ist durch eine Vielzahl von Studien und Forschungsergebnissen belegt. Ganz offensichtlich ist das auch ihrer kongruenten systemisch-lösungsorientierten Struktur, sowie ihrer Affinität zu einer neurobiologischen Erklärung des Wohlbefindens geschuldet. Nach einem kurzen Abriss über die Entstehungsgeschichte und die wichtigsten theoretischen Eckpunkte Positiver Psychologie wird versucht, die systemisch-neurobiologische Wirkungsstruktur Positiv-psychologischer Interventionen darzustellen. Im Anschluss daran werden die 12 Wichtigsten so vorgestellt, dass PraktikerInnen sie unmittelbar verwenden kann. Ein kleiner Überblick über Anwendungsmöglichkeiten in Psychotherapie, Erziehung, Leadership, Management und Gesundheitspsychologie schließt diesen Artikel ab.

Liebe ist viel kleiner, als wir denken - Interview mit Barbara L. Fredrickson in der Furche

Seit vielen Jahren forscht Barbara Fredrickson zur Wirksamkeit positiver Gefühle auf Körper, Geist und Verhalten. Für ihre Theorie zur Kultivierung heilsamer Gemütsverfassungen wurde sie mit zahlreichen Preisen ausgezeichnet. Zuletzt hat sie mit neuartigen Thesen zum Gefühl der Liebe für Aufsehen gesorgt. Anlässlich eines Vortrags und Workshops in Österreich traf sie die FURCHE zum Gespräch.

Looking Back and Glimpsing Forward: The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions as Applied to Organizations - Barbara L. Fredrickson, Tanya Vacharkulksemsuk

Experimental evidence for aspects of the broaden-and-build theory actually existed prior to the theory’s introduction to the academic world. Generally speaking, laboratory studies showed a causal effect of positive feelings on thought processes. Across a host of studies, Isen and her colleagues demonstrated a wide range of cognitive outcomes resulting from induced positive emotions, including patterns of unusual thought (Isen, Johnson, Mertz, & Robinson, 1985), flexible thinking (Isen & Daubman, 1984), creativity (Isen, Daubman, & Nowicki, 1987), and receptivity to new information (Estrada, Isen, & Young, 1997).

Navigating Into the Future or Driven by the Past - Martin E.P. Seligman, Peter Railton, Roy F. Baumeister and Chandra Sripada

Positive psychology is the study of the conditions and processes that contribute to the flourishing or optimal functioning of people, groups, and institutions. In this brief introduction, the authors give examples of current work in positive psychology and try to explain why the positive psychology movement has grown so quickly in just 5 years. They suggest that it filled a need: It guided researchers to understudied phenomena. The authors close by addressing some criticisms and shortcomings of positive psychology, such as the relative lack of progress in studying positive institutions.

Positive psychology, positive prevention, and positive therapy - Martin E P Seligman

This chapter focuses on positive psychology, positive prevention and positive therapy. The aim of positive psychology is to catalyze change in psychology from a preoccupation only with repairing the worst things in life to also building the best qualities in life. The field of positive psychology at the subjective level is about positive subjective experience: well-being and satisfaction (past); flow, joy, the sensual pleasures, and happiness (present); and constructive cognitions about the future--optimism, hope, and faith. At the individual level it is about positive personal traits--the capacity for love and vocation, courage, interpersonal skill, aesthetic sensibility, perseverance, forgiveness, originality, futuremindedness, high talent, and wisdom. At the group level it is about the civic virtues and the institutions that move individuals toward better citizenship: responsibility, nurturance, altruism, civility, moderation, tolerance, and work ethic.

Positive psychology. An introduction. - M E Seligman, M Csikszentmihalyi

A science of positive subjective experience, positive individual traits, and positive institutions promises to improve quality of life and prevent the pathologies that arise when life is barren and meaningless. The exclusive focus on pathology that has dominated so much of our discipline results in a model of the human being lacking the positive features that make life worth living. Hope, wisdom, creativity, future mindedness, courage, spirituality, responsibility, and perseverance are ignored or explained as transformations of more authentic negative impulses. The 15 articles in this millennial issue of the American Psychologist discuss such issues as what enables happiness, the effects of autonomy and self-regulation, how optimism and hope affect health, what constitutes wisdom, and how talent and creativity come to fruition. The authors outline a framework for a science of positive psychology, point to gaps in our knowledge, and predict that the next century will see a science and profession that will come to understand and build the factors that allow individuals, communities, and societies to flourish.

The role of positive emotions in positive psychology. The broaden-and-build theory of positive emotions. - B L Fredrickson

In this article, the author describes a new theoretical perspective on positive emotions and situates this new perspective within the emerging field of positive psychology. The broaden-and-build theory posits that experiences of positive emotions broaden people's momentary thought-action repertoires, which in turn serves to build their enduring personal resources, ranging from physical and intellectual resources to social and psychological resources. Preliminary empirical evidence supporting the broaden-and-build theory is reviewed, and open empirical questions that remain to be tested are identified. The theory and findings suggest that the capacity to experience positive emotions may be a fundamental human strength central to the study of human flourishing.

What (and Why) Is Positive Psychology? - Shelly L. Gable, Jonathan Haidt

Positive psychology is the study of the conditions and processes that contribute to the flourishing or optimal functioning of people, groups, and institutions. In this brief introduction, the authors give examples of current work in positive psychology and try to explain why the positive psychology movement has grown so quickly in just 5 years. They suggest that it filled a need: It guided researchers to understudied phenomena. The authors close by addressing some criticisms and shortcomings of positive psychology, such as the relative lack of progress in studying positive institutions.

Why positive psychology is necessary. - K M Sheldon, L King

The authors provide a definition of positive psychology and suggest that psychologists should try to cultivate a more appreciative perspective on human nature. Examples are given of a negative bias that seems to pervade much of theoretical psychology, which may limit psychologists' understanding of typical and successful human functioning. Finally, a preview of the articles in the special section is given.